Unsplash När det kommer till att skapa en webbsida finns det många bitar som måste sitta på plats, byggandet av en webbsida kan se enkelt ut. Men om tanken är att skapa en långsiktig sida som konverterar besökare till kunder, är det nödvändigt att just tänka långsiktigt och bygga sidan ordentligt från grunden med viktiga […]
När det kommer till att skapa en webbsida finns det många bitar som måste sitta på plats, byggandet av en webbsida kan se enkelt ut. Men om tanken är att skapa en långsiktig sida som konverterar besökare till kunder, är det nödvändigt att just tänka långsiktigt och bygga sidan ordentligt från grunden med viktiga byggstenar som tillsammans håller en professionell sida uppe.
Det är inga nya nyheter att många branscher har digitaliserats, allt från online casino till reklam, handel och bygg. Många av dessa är branscher som man kanske inte direkt kunde tro kunde bli digitala för några år sedan, men som med dagens teknik gick att digitalisera.
Vad som går att lära sig från de flesta av dessa branscher som numera är digitala, är att de alla har en stark och framstående digital närvaro. För utan den är det svårt att driva trafik till hemsidan och därmed kunder, alltså bygger en webbsida mycket på att vara användarvänlig och enkel ur användarens perspektiv.
För att skapa en professionell webbsida krävs flera byggstenar som alla spelar en viktig roll för att webbsidan ska vara så effektiv som möjligt. Dessa är IT och säkerhet, användarvänlighet och webbdesign, digital marknadsföring och kundservice.
Det första som bör sitta på plats är en ordentlig säkerhetsteknik som till exempel ett SSL-certifikat. Det går att ta hjälp av till exempel experter inom säkerhetsbranschen för att implementera avancerad säkerhetsteknik på sidan.
Med säker teknik och en ordentlig kryptering blir besöksupplevelsen mycket tryggare för användaren, men det visar också på att det är en professionell webbsida, och därmed ökar trovärdigheten för sidan.
En professionell webbsida bör ge intrycket av att det är just en professionell sida. Därför är det viktigt att sidan är enkel att navigera och är uppbyggd på ett användarvänligt sätt, där man har tänkt på användarperspektivet genom hela designen och uppbyggnaden av sidan.
Det ska inte vara en krånglig sida som är svår att navigera eller förstå sig på, det kan nämligen ge ett negativt intryck av webbsidan, och även kännas osäkert ur ett säkerhetsperspektiv.
När webbsidan är på plats är det dags för marknadsföringsdelen och här ligger det mesta av jobbet. Med bra marknadsföring går det att skapa en långsiktig och framstående webbsida. Digital marknadsföring är idag en enorm bransch med många olika bitar, allt från SEO och sökoptimering till influencer marketing, email marketing, automation marketing och mycket mer som alla tillsammans kan bidra till att öka trafik.
Därför är det enklaste att anlita en byrå som kan ta hand om hela marknadsföringsprojektet och hjälpa till med att skapa en plan för att nå målet med webbsidan, och för att skapa en professionell webbsida.
Servicen spelar en jätteviktig roll både i fysiska verksamheter och i digitala verksamheter, kunder väljer nämligen att stanna när de känner att de kan få bra service, och när de känner sig trygga med att de kan få snabb hjälp.
Det värsta är en webbsida eller en onlinebutik utan en fungerande kundservice, vilket kan upplevas som en mardröm för kunden vid eventuella problem med returer eller annat krångel. Det kan också dra ner på webbsidans trovärdighet och påverkar recensioner och rankningar på nätet om sidan får en massa negativa recensioner.
Därför är det viktigt att sätta upp en fungerande kontaktkanal på webbsidan, det kan vara via mail, telefon, chatt eller en kombination av dessa. Idag går det dessutom att anlita digitala företag inom kundservice som kan erbjuda sig att bemanna den delen av verksamheten.
Med hjälp av dessa fyra branscher går det att skapa en fantastisk webbsida inom de flesta nischar och verksamheter, antingen genom att lära sig själv eller ta hjälp av branschexperter för att skapa en professionell webbsida.