Så fortsätter gamification att influera spelmarknaden

januari 23, 2024

Gamification, som även kallas för “spelifiering”, har klivit fram och förändrat hur vi upplever traditionella spel. Fenomenet har även haft en stor inverkan på den växande spelmarknaden för casino på nätet, som otaliga svenskar ägnar sig åt. Här tittar vi närmare på hur gamification skapar mer engagerande och interaktiva spelupplevelse för sina användare. Poäng och […]

Gamification, som även kallas för “spelifiering”, har klivit fram och förändrat hur vi upplever traditionella spel. Fenomenet har även haft en stor inverkan på den växande spelmarknaden för casino på nätet, som otaliga svenskar ägnar sig åt. Här tittar vi närmare på hur gamification skapar mer engagerande och interaktiva spelupplevelse för sina användare.

Poäng och belöningssystem

Ja, precis som inom många andra industrier används gamification på spelmarknaden för att höja en helhetsupplevelse. Känner du inte till greppet? I korta drag innebär det att man applicerar typiska aspekter av spel, såsom rollfigurer, poängsystem och tävlingsmoment för att skapa en mer interaktiv och engagerande upplevelse. Ett klassiskt exempel på detta är matbutikernas bonuskort, där kunden samlar poäng genom sina inköp. Syftet i det här fallet är att skapa lojalitet och få kunden att välja just dig framför konkurrenterna.

När det kommer till marknaden för spel på nätet ser vi en ökad implementering av olika belöningssystem som är kopplade till just “spelifieringen”. Genom att låta spelarna klättra i nivåer och låsa upp olika belöningar höjer man deras motivation samtidigt som det uppmuntrar dem till att vilja spela än mer dedikerat.

Aktiva användare kan tilldelas bonusgåvor

En annan betydande aspekt av gamification inom casinovärlden, som framför allt är vanlig på den internationella marknaden, är implementeringen av olika tävlingselement bortom slotmaskinerna och de internetbaserade spelen. Det är inte helt främmande att casinon arrangerar turneringar och utmaningar där spelarna har chansen att tävla mot varandra och vinna attraktiva priser.

Fortsättningsvis finns det flera stora digitala aktörer som tilldelar sina spelare lottokuponger, oavsett om de vinner eller inte, detta genom ett slags aktivitetsbaserat bonussystem. Med dessa lotter har sedan spelarna en “andra chans” att vinna exempelvis resor eller en bil.

Ett annat element de mer innovativa spelsidorna har implementerat via spelifiering är möjligheten för användare att låsa upp nya funktioner och skapa en skräddarsydd avatar. Genom att spela och samla poäng kan användaren designa karaktären kopplad till sin profil och få tillgång till inställningar och spelmöjligheter som tidigare inte fanns tillgängliga.

Med gamification etableras spännande teknik

Teknologins roll inom gamification kan inte underskattas. Den berömda tekniken Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) har börjat användas för att skapa ännu mer realistiska och interaktiva spelupplevelser, så även inom casino. Genom att utveckla spel kompatibla med dessa teknologier kan spelare kliva in i virtuella casinomiljöer och interagera med dealers samt andra spelare – som om de befann sig i samma rum.

Mycket har hänt på kort tid, och gamification ser bara ut att bli än större på spelmarknaden med tiden. Genom att ständigt erbjuda nya och innovativa sätt att engagera spelarna på, kommer casinon att fortsätta locka en bred publik både i Sverige och övriga delar av världen.

    Comments are closed

    Vi är en webbyrå i Karlskoga som erbjuder bred kompetens och ett brett spektrum av tjänster inom den tekniska- och digitala sfären – från grundlig design av webbsidor till avancerade tekniska hårdvarulösningar.
    © Copyright 2023 Area81 Solutions AB
    Sitemap Integritetspolicy

    Offertförfrågan

    Är du redo att synas på webben? Du kan enkelt fylla i formuläret för att be oss om en offert!

    Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

    När du har skickat in offertförfrågan, återkommer vi till dig inom kort! Tveka inte att ringa eller skicka e-post om du hellre vill det.

    Vi ser fram emot att höra från dig och se vad vi kan göra för ditt företag!